Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over CloudDokter? Wij helpen je graag. We hebben de veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet.
Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. CloudDokter staat voor u klaar.

Algemeen

Waarom CloudDokter?

CloudDokter is een online zorgplatform dat ervoor gaat zorgen dat u altijd en overal een zorgvraag kunt stellen. Door u in te schrijven bij CloudDokter kunt u via uw telefoon, tablet of computer heel gemakkelijk een zorgvraag stellen.

 

Het uitgangspunt van CloudDokter is dat we uw zorgvraag 24/7 zoveel mogelijk online/digitaal zullen beantwoorden. Als het zorgprobleem daar nadrukkelijk om vraagt, zullen we uiteraard ook fysieke contacten aanbieden.

 

Aan de hand van een geavanceerde zelfdiagnose-scan wordt, op basis van urgentie, een antwoord gegeven. Dit kan in de vorm van een zorgadvies, e-consult of beeldbelcontact zijn. Te allen tijde zal op de achtergrond een huisarts de adviezen beoordelen en monitoren.

 

Een “CloudPatiënt” kan ons 24/7 digitaal benaderen voor alle zorgvragen, krijgt de mogelijkheid om beeldbeldconsulten te plannen, herhaalrecepten aan te vragen en kan delen van zijn/haar medisch dossier inzien, evenals alle correspondentie van zijn/haar specialisten met de CloudDokter.

 

Voordelen van CloudDokter

  • Geeft snel een uitslag
  • U weet precies waar je aan toe bent
  • Bespaart tijd voor zowel de patiënt als de arts/dokter
Hoe werkt CloudDokter?

CloudDokter identificeert wat u nodig heeft om passende zorg te ontvangen. Ook bekijkt CloudDokter wie zichzelf kan behandelen, wie virtueel hulp nodig heeft, wie een fysieke afspraak nodig heeft en wie er met spoed hulp nodig heeft. Hierdoor kan er snel, gericht en specifiek zorg verleend worden aan iedereen.

 

Met de zelfdiagnose-scan van CloudDokter kunnen symptomen vroegtijdig opgemerkt worden. De triagetool van CloudDokter bepaalt aan de hand van een vragenlijst het urgentieniveau van de patiënt. Op basis daarvan krijgt u snel de juiste hulp en behandeling.

 

U kunt met CloudDokter een virtuele afspraak maken met uw huisarts. Dit bespaart u als patiënt een hoop tijd. U hoeft niet naar de huisarts toe, u hoeft niet in een wachtruimte te wachten en u hoeft daarna ook niet terug naar huis. Uiteraard is het altijd mogelijk om een fysieke afspraak te maken.

Wat kan CloudDokter allemaal?
  • U kunt als patiënt 24/7 een zorgvraag stellen via Spreekuur.nl.
  • U kunt als patiënt een account aanmaken voor uzelf of uw kind(eren).
  • U heeft als patiënt de keuze uit verschillende klachtgebieden: 23 volwassenen, 13 kind & algemene vragen (adreswijziging etc.).
  • U heeft als patiënt de mogelijkheid om online een zelfdiagnose te kunnen doen door middel van onze digitale doktersassistent. Deze doktersassistent stelt verschillende vragen waarop u als patiënt antwoord moet geven. Deze zijn volledig opgebouwd conform de NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) richtlijnen en NTS (Nederlandse Triage Standaard) standaarden.
  • U kunt foto’s insturen.
  • U kunt chatten met de huisarts indien dit noodzakelijk is. De digitale doktersassistent bepaalt of het nodig is dat u chat met de huisarts.
  • U kunt met de huisarts videobellen. Dit kan enkel op uitnodiging van de huisarts.
  • U kunt als patiënt het digitale consult altijd teruglezen.
  • De huisarts krijgt inzage in uw hulpvraag, foto en ingevulde vragenlijst.
  • U ontvangt een SMS-bericht als de huisarts start met uw consultvraag.
  • U ontvangt een snelle reactie via de chat door slimme berichten in de vorm van een chattemplate die zijn gegenereerd op basis van het klachtgebied. De huisarts stuurt deze berichten.
  • U ontvangt indien nodig ook filmpjes waarmee u zelfzorg kunt uitoefenen.
Hoe kan ik me inschrijven bij CloudDokter?

Inschrijfproces via de website
Via de website van CloudDokter kunt u zich inschrijven bij de CloudDokter-praktijk. U treft op de website een inschrijfformulier aan. U voert uw gegevens in en wordt patiënt bij Medi-Mere, Zorggroep Almere of de Vereniging van Vrijgevestigde Huisarts. Het formulier wordt direct doorgestuurd naar de zorgadministratie. De zorgadministratie verwerkt de aanmelding in het Medicom-systeem. Vanaf nu bent u officieel klant!

Wat zijn de kosten?

Het gebruik van het systeem CloudDokter is gratis.

Is de diagnose die CloudDokter stelt betrouwbaar?

Het UMCU heeft de vragenlijsten in Spreekuur.nl gevalideerd en Spreekuur.nl is CE gecertificeerd. Dit betekent dat het voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte.

 

De eigenaar van de digitale doktersassistent Spreekuur.nl, Topicas, is ISO 27001 gecertificeerd, wat betekent dat zij voldoen aan de wereldwijd erkende norm op het gebied van informatiebeveiliging. Ook is Topicus gecertificeerd volgens NEN7510, wat betekent dat zij voldoen aan de Nederlandse norm voor de opslag van medische gegevens. Daarnaast is Topicus bezig met een MDR-certificering voor Spreekuur.nl, om in de nabije toekomst Spreekuur.nl verder uit te breiden met diverse geautomatiseerde uitbreidingen.

Welke opties voor het maken van een afspraak biedt CloudDokter?

CloudDokter biedt de volgende opties voor het maken van een afspraak:

  • E-Recept
  • E-Consult
  • Beeldbel mogelijkheid
  • E-Health programma’s
  • Monitoring programma’s
  • Inzetten van Cloud Diagnostiek
  • Verwijzing naar paramedicus in het CloudGezondheidscentrum
  • Spreekuur voorbereidende vragenlijsten
  • Teleconsultatie specialist
  • Eventueel planning van fysiek contact op ground locatie
  • Verwijzing wijkteam
  • Verwijzing wijkzorg
Welke beeldbelfunctionaliteit wordt gebruikt door CloudDokter?

Spreekuur.nl maakt gebruik van WhereBy voor de beeldbel-mogelijkheden.

Ik ben patiënt

Dekt mijn verzekering de kosten van CloudDokter?

De verzekeringsmaatschappij dekt de kosten van CloudDokter.

Ik ben niet zo goed met computers. Is CloudDokter iets voor mij?

CloudDokter is vooral geschikt voor patiënten die goed met de computer kunnen omgaan. CloudDokter is namelijk een digitale doktersassistent en biedt haar dienstverlening voornamelijk digitaal aan.

Kan ik altijd een fysieke afspraak maken als ik dit wil?

Het is mogelijk om een fysieke afspraak te maken. Echter dient u als patiënt wel eerst de triagetool in te vullen en aan de hand van het urgentieniveau wordt bepaald of een fysieke afspraak nodig is.

Kan ik medicijnen bestellen via CloudDokter?

De huisarts kan medicijnen voorschrijven als dit nodig is. U kunt online geen medicijnen bij CloudDokter bestellen. Dit kunt u wel doen via MijnGezondheid.net.

Hoe lang wordt mijn chat met CloudDokter bewaard?

Uw chat met CloudDokter wordt altijd bewaard.

Krijg ik steeds dezelfde online arts of telkens een andere?

CloudDokter werkt met huisartsen die werken in shifts. Het kan zijn dat u niet altijd dezelfde huisarts spreekt via CloudDokter. De huisartsen zijn allemaal specialisten en zijn werkzaam bij de CloudDokter-huisartsenpraktijk.

Kent CloudDokter mijn gehele dossier?

De huisarts die bij CloudDokter werkt, kan uw dossier bekijken indien dit door u als patiënt is goedgekeurd. U dient echter wel ingeschreven te staan bij de CloudDokter huisartsenpraktijk.

Privacy

Is CloudDokter veilig?

Het systeem van CloudDokter is volledig ingericht volgens de regels van de AVG-wetgeving. Daarnaast is de eigenaar van het systeem, Topicus, NEN7510 en ISO27001 gecertificeerd. Het systeem voldoet ook aan de WCAG 2.1 eisen. Het UMCU heeft de vragenlijsten in Spreekuur.nl gevalideerd en ze voldoen aan de Europese (CE) veiligheidseisen.

Zijn mijn medische gegevens veilig bij CloudDokter?

De medische gegevens worden opgeslagen in het elektronisch patiënten dossier (EPD) en zijn beveiligd.

Hoe is beveiliging en privacy geregeld?

CloudDokter voldoet aan de eisen die worden gesteld door de AVG-wetgeving.

Skip to content